واژه شناسان گفتهاند مقصود از استمتاع، درآمیختن و کسب لذت است، بنابراین معناى آیه این است:
هر گاه از زنان لذت بردید، مهرشان را بدهید.
ابن عباس، سدى، ابن سعید و گروهى از تابعان و اصحاب امامیه می گویند: منظور ازدواج موقت است.
این مطلب واضح است؛ زیرا ?استمتاع و تمتع? اگر چه در اصل به معناى انتفاع و کسب لذت است، ولى در عرف شرع، به چنین عقدى اختصاص دارد به خصوص هنگامى که اضافه به ?زنان? شود.
بنابراین معناى جمله این است: ?هر گاه آنها را به عقد متعه درآوردید، اجرتشان را بپردازید?.
از جماعتى از صحابه که از جملۀ آنها، ابى بن کعب، عبد الله بن عباس و عبد الله بن مسعود هستند، نقل شده است که ایشان آیه را: ?فما استمتعتم به منهن الى اجل مسمّى فآتوهن اجورهن? قرائت کردهاند؛ یعنى هر وقت ?براى مدت معینى? بخواهید از آنها تمتع برید، اجرتشان را بدهید و این صراحت در ازدواج موقت دارد؛ از این رو می بینیم بزرگان ?اصحاب? و ?تابعین?؛ مانند ابن عباس، دانشمند و مفسر معروف اسلام و ابى بن کعب و جابر بن عبد اللَّه و عمران حصین و سعید بن جبیر و مجاهد و قتاده و سدى و گروه زیادى از مفسران اهل تسنن و تمام مفسران اهل بیت (ع) همگى از آیه فوق، حکم ازدواج موقت را فهمیدهاند، تا آن جا که فخررازى با تمام شهرتى که در موضوع اشکال تراشى در مسائل مربوط به شیعه دارد، بعد از بحث مشروحى در باره آیه مىگوید: ما بحث نداریم که از آیه فوق حکم جواز متعه استفاده مىشود، بلکه ما مىگوییم حکم مزبور بعد از مدتى نسخ شده است.
ازدواج موقت در احادیث معصومین علیهم السلام
دلالت آیۀ: ?فما استمتعتم?? بر ازدواج موقت
8889 بازدید
7 بازدید امروز
2 بازدید دیروز
10 بازدید یک هفته گذشته
Powered by Gegli Social Network (Gohardasht.com)
Copyright ©2003-2024 Gegli Social Network (Gohardasht) - All Rights Reserved
Developed by Dr. Mohammad Hajarian